21/4/17

Το Συναξάρι της ομορφιάς



Κυκλοφορεί το βιβλίο της θεολόγου – φιλολόγου και κατηχήτριας του Ι. Ναού μας Δέσποινας Ζαμάνη – Κόλλια υπό τον τίτλο “Το Συναξάρι της ομορφιάς – Ηθική θεώρηση της γυναικείας ωραιότητας σε αγιολογικά κείμενα της βυζαντινής περιόδου”, από τις Εκδόσεις Γρηγόρη.
Τιμή: 10 Ε.

Ένα πρωτότυπο βιβλίο γραμμένο σε άρτια και γλαφυρή γλώσσα χωρίς να χάνει σε κανένα σημείο την απλότητά του. Ένα βιβλίο για την κοινωνική κατάσταση στη βυζαντινή κοινωνία η οποία αντιπαραβάλλεται και βρίσκεται σε διάλογο με τη σύγχρονη εποχή. 

Προλογίζει ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Κωνσταντίνος Κορναράκης.

Διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Αποτελεί κοινό τόπο στην εποχή μας η αναγωγή της ομορφιάς σε αυτονομημένο μέγεθος και ακόμη περισσότερο σε αυταξία. Ο πολιτισμός του "φαίνεσθαι" έχει ειδωλοποιήσει κατ' εξοχήν την εξωτερική ομορφιά με θιασώτες, που όχι απλώς την εξιδανικεύουν αλλά την θεοποιούν. Από την άλλη, εμφανίζεται και το διαμετρικά αντίθετο φαινόμενο: κάποιοι -μάλιστα σε ορισμένους εκκλησιαστικούς κύκλους- την απαξιώνουν και την δαιμονοποιούν. Νοηματοδοτούν την ομορφιά ως ρηχότητα, πειρασμό, αμαρτία.

Πώς να αξιολογηθεί με αυτά τα δεδομένα η φυσική καλλονή; Ως θείο δώρο ή αυτόχρημα ως σφραγίδα και πύλη του πειρασμού; Ποιος είναι ο ρόλος της ομορφιάς στην ηθική ζωή του ανθρώπου και ποια είναι η θέση της Εκκλησίας στο ζήτημα του κάλλους και του καλλωπισμού;
Απάντηση βρίσκουμε στα ζωντανά ευαγγέλια του Χριστού, δηλαδή στον βίο των αγίων γυναικών που φημίζονταν για την σωματική τους ωραιότητα. Πώς διαχειρίστηκαν την ομορφιά τους, όταν μάλιστα έζησαν σε χρόνια όπως τα βυζαντινά, όπου το κάλλος προβαλλόταν ως σημαντικό κοινωνικό πρότυπο και πόσο η εξωτερική εμφάνιση καθόρισε την πορεία τους προς την αγιότητα;


Πιο επίκαιρα από ποτέ τα συναξάρια συνδιαλέγονται με τον σύγχρονο κόσμο αποδεικνύοντας πώς ο εκκλησιαστικός λόγος, όταν εμποτίζεται στην ορθόδοξη πίστη, μετουσιώνεται σε πατρική συμβουλή, αγαπητική θεραπεία των αστοχιών, λεπτή χειρουργική επέμβαση των ψυχών. Τότε έχει την δυναμική να εστιάζει στην πραγματική αιτία των φαινομένων και να στηρίζει τον άνθρωπο στην προσπάθειά του να γνωρίσει και να αγαπήσει τον εαυτό του και τον Θεό.

Από την κατάφαση της ωραιότητας και της ζωής στην ωραιότητα της υπέρτατης αγαπητικής σχέσης...