...Αν είσαι Σίμων Κυρηναίος, σήκωσε το σταυρό και ακολούθησέ Τον. Αν σταυρωθείς
μαζί Του ως ληστής, γνώρισε το Θεό σαν ευγνώμων δούλος. Αν κι Ἑκεῖνος λογιάσθηκε με τους ανόμους για
χάρη σου και την αμαρτία σου, γίνε συ έννομος για χάρη Εκείνου.
Προσκύνησε
αυτόν που κρεμάσθηκε στο σταυρό για σένα, έστω κι αν κρέμεσαι κι εσύ.
Κέρδισε κάτι κι απ τὴν κακία. Αγόρασε
τη σωτηρία με το θάνατο. Μπες με τον Ιησού στον Παράδεισο, ώστε να μάθεις
από τι έχεις ξεπέσει. Δες τις εκεί ομορφιές.
Άσε το ληστή που γογγύζει,
να πεθάνει έξω μαζί με τη βλασφημία του. Κι αν είσαι Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας,
ζήτησε το σώμα απ τὸ σταυρωτή. Ας γίνει
δικό σου αυτό που καθάρισε τον κόσμο.
Κι αν είσαι Νικόδημος, ο νυκτερινός
θεοσεβής, ενταφίασέ τον με μύρα. Κι αν είσαι κάποια Μαρία, η η άλλη
Μαρία, η η Σαλώμη, η η Ιωάννα, δάκρυσε πρωί-πρωΐ. Δες πρώτη την πέτρα
σηκωμένη, ίσως δε και τους αγγέλους κι αυτόν τον ίδιο τον Ιησού.
Πες κάτι,
άκουσε τη φωνή. Αν ακούσεις «Μη μ ἀγγίζεις»,
στάσου μακριά, σεβάσου το Λόγο, αλλά μη λυπηθείς. Διότι ξέρει σε ποιούς
θα φανερωθεί πρώτα. Καθιέρωσε την Ανάσταση. Βοήθησε την Εύα,
που πεσε πρώτη, και πρώτη να χαιρετήσει
το Χριστό και να το ανακοινώσει στους μαθητές.
Γίνε Πέτρος η Ιωάννης.
Σπεύσε στον τάφο, τρέχοντας μαζί η προπορευόμενος, συναγωνιζόμενος
τον καλό συναγωνισμό. Κι αν σε προλάβει στην ταχύτητα, νίκησε με το
ζήλο σου, όχι παρασκύβοντας στο μνημείο, αλλά μπαίνοντας μέσα.
Κι
αν σαν Θωμάς χωρισθείς απ τοὺς συγκεντρωμένους
μαθητές, στους οποίους εμφανίζεται ο Χριστός, όταν τον δεις, μην απιστήσεις.
Κι αν απιστήσεις, πίστεψε σ αὐτοὺς
που στο λένε. Κι αν ούτε και σ αὐτοὺς
πιστέψεις, δείξε εμπιστοσύνη στα σημάδια των καρφιών.
Αν κατεβαίνει
στον Άδη, κατέβα μαζί Του. Γνώρισε και τα εκεί μυστήρια του Χριστού, ποιό
είναι το σχέδιο της διπλής καταβάσεως, ποιός είναι ο λόγος της: απλώς
σώζει τους πάντες με την εμφάνισή Του, η κι εκεί ακόμα αυτούς που τον πιστεύουν;
[...]
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος - Λόγος με´ εις το Πάσχα (απόσπασμα), Μετάφραση:
Πρωτ. Γεώργιος Δορμπαράκης, «Μιλάει ο Γρηγόριος Θεολόγος», εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1991.