Η έναρξη της σχολικής χρονιάς



Παρόλο που οι πρώτες εβδομάδες της νέας χρονιάς μπορεί να είναι συναρπαστικές, μπορεί όμως να προκαλούν και αρκετή αγωνία. Οι μαθητές μπορεί να αναρωτιούνται πώς θα είναι ο καινούριος καθηγητής τους ή ποιος θα κάθεται δίπλα τους την πρώτη μέρα, ενώ από την άλλη πλευρά ανυπομονούν να ξαναδούν τους παλιούς τους φίλους και να πουν πώς πέρασαν το καλοκαίρι. Και οι καθηγητές όμως μπορεί να αισθάνονται άγχος στην αρχή. Σκεφτόμαστε τα τμήματα που θα διδάξουμε, αν οι μαθητές θα τα πηγαίνουν καλά μεταξύ τους ή αν οι καινούργιες δημιουργικές δραστηριότητες που έχουμε προετοιμάσει θα έχουν επιτυχία.

Ως γονείς, θα βοηθήσετε το παιδί σας αν του μιλήσετε για τις πρώτες εβδομάδες στο σχολείο, θυμίζοντάς του ότι και τα άλλα παιδιά θα βρίσκονται στην ίδια θέση και παροτρύνοντάς το να έχει καλή και φιλική διάθεση. Ακόμα και ως ενήλικες μερικές φορές φοβόμαστε να κάνουμε την πρώτη κίνηση εν όψει μιας καινούριας φιλίας – όλοι χρειαζόμαστε λίγη ενθάρρυνση τελικά!

Γνωρίζοντας ο ένας τον άλλον

Η πρώτη εβδομάδα στο σχολείο είναι περίοδος γνωριμίας των μαθητών και των καθηγητών, μαθαίνουν ο ένας ποια είναι τα ενδιαφέροντα και οι ασχολίες του άλλου και συζητούν για τις διακοπές τους. Στα παιδιά αρέσει πολύ να μοιράζονται ό,τι συμβαίνει στη ζωή τους με τους καθηγητές τους και συχνά προσπαθούν να μιλήσουν για αυτά.  

Γίνεται επίσης και η εξοικείωση με την αίθουσα, τα βιβλία και τα υλικά της χρονιάς που μπορεί να περιλαμβάνει ομαδικές δραστηριότητες ή παιχνίδια, όπως για παράδειγμα ποιος θα βρει πρώτος τη σελίδα του βιβλίου όπου θα μάθουμε για τα αθλήματα. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνουμε το ενδιαφέρον των παιδιών για τα μαθήματα καθώς βρίσκουν τα θέματα που τα ενδιαφέρουν και έλκονται από τις ανάλογες ιστορίες στο βιβλίο.

Είναι σημαντικό να καθορίζονται οι διαδικασίες από νωρίς

Ο καθορισμός ενός ορισμένου προγράμματος στην τάξη – όπως το πότε και πώς μπαίνουν οι εργασίες για το σπίτι ή το να τακτοποιούμε τα πράγματά μας στο τέλος του μαθήματος – βοηθά τους μαθητές να μπουν και πάλι στο ρυθμό της σχολικής ζωής. Η δεδομένη στιγμή ίσως είναι και η πιο κατάλληλη για να εδραιώσουν οι γονείς συνήθειες που θα μπορούν να αξιοποιήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, όπως να ρωτούν το παιδί τους τι έκανε στην τάξη τη συγκεκριμένη μέρα και ποια μαθήματα του άρεσαν περισσότερο και γιατί.

Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν πάρα πολύ τους καθηγητές φροντίζοντας το παιδί τους να χαίρεται και να ενδιαφέρεται για τα μαθήματα και το σχολείο, ειδικότερα ρωτώντας το συγκεκριμένα τι έμαθε και καλλιεργώντας του την ανυπομονησία να πάει στο σχολείο. Συχνά είναι βοηθητικό να ρωτάτε τα παιδιά σας αν μπορούν να μαντέψουν πώς περάσατε εσείς στο σπίτι ή στη δουλειά, κι έτσι να μιλήσουν κι εκείνα για το πώς πέρασαν στο σχολείο. Για παράδειγμα:

Μπορείς να μαντέψεις τι είδα σήμερα καθώς πήγαινα στη δουλειά;
Έμαθα μια καινούρια λέξη στα Αγγλικά σήμερα. Μπορείς να μαντέψεις ποια;
Σήμερα δεν μπορούσα να θυμηθώ πώς λέγεται το «Εγώ θέλω» στα Αγγλικά. Μήπως ξέρεις εσύ να μου πεις;
Μιλώντας αναλυτικά για το πώς περάσατε εσείς τη μέρα σας και μάλιστα αν ζητάτε από τα παιδιά σας να σας βοηθήσουν να περιγράψετε καταστάσεις και γεγονότα, μπορεί να συμβάλει πολύ αποτελεσματικά σε μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την πρόοδό τους στο σχολείο.

Μια ευκαιρία για πειραματισμό
Ως καθηγητές προσπαθούμε να αποτελούμε παράδειγμα για τους μαθητές μας και ένας τρόπος να το πετύχουμε αυτό είναι να συνεχίζουμε να μαθαίνουμε κι εμείς οι ίδιοι.

Για τους καθηγητές η νέα χρονιά αποτελεί μια ευκαιρία να δοκιμάσουν κάτι καινούριο. Αυτό μπορεί να είναι ένας νέος τρόπος έναρξης του μαθήματος (για παράδειγμα να καθόμαστε σε κύκλο τα πρώτα δέκα λεπτά) ή μια νέα δραστηριότητα με στόχο την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών.

Όποια και να είναι η καινούρια δραστηριότητα, η άποψη των μαθητών είναι σημαντική για να αποφασίσουμε αν αυτό το παιχνίδι ή η δραστηριότητα έχει επιτυχία.

Μια θετική αρχή για όλη τη σχολική χρονιά

Η σωστή στάση τόσο από την πλευρά των γονιών όσο και από την πλευρά των καθηγητών μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση του σωστού κλίματος για μια πολύ επιτυχημένη χρονιά στο σύνολό της. Στην πρώτη συνάντηση γονέων-καθηγητών της κάθε σχολικής χρονιάς, είναι βασικό οι γονείς να έρχονται προετοιμασμένοι να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τα δυνατά σημεία των παιδιών τους και να συνεργαστούν με τον καθηγητή ώστε να εντοπίσουν και να ενεργήσουν κατάλληλα ώστε να βελτιώσουν τα σημεία που χρειάζεται.

Είτε το παιδί σας χρειάζεται ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του όταν μιλάει μπροστά στα υπόλοιπα παιδιά, είτε αν του είναι χρήσιμος κάποιος χρόνος ηρεμίας ανά τακτά διαστήματα για να συγκεντρώνεται καλύτερα, αν οι γονείς μπορούν να συμπεριλάβουν αυτού του είδους την πρακτική στο σπίτι στο πλαίσιο ενός καθορισμένου προγράμματος, αυτό θα έχει θεαματικά αποτελέσματα στην απόδοση του παιδιού τους στην τάξη.

Κάτι τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό: Μην ανησυχείτε!

Για όλους μας – γονείς, καθηγητές και παιδιά – οι πρώτες εβδομάδες στο σχολείο είναι κατά κάποιον τρόπο μια πρόκληση! Αυτό που έχει σημασία είναι να αντιμετωπίζουμε αυτήν την πρόκληση μαζί, ειδικότερα βοηθώντας τα ίδια τα παιδιά να μιλούν ανοιχτά και ειλικρινά για το τι τους αρέσει και ποια είναι τα πράγματα που τα δυσκολεύουν περισσότερο. Η τακτική επικοινωνία  είναι εξαιρετικά σημαντικά γιατί μας δίνεται η δυνατότητα να ακούσουμε αλλά και να μας ακούσουν. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε όλοι να προσδοκούμε μια επιτυχημένη σχολική χρονιά για τον καθένα μας!