Όταν ο Κύριος καλεί τους μαθητές Του στον Μυστικό Δείπνο
δεν μας παραδίδει πως κάποιες φορές τον χρόνο ή έστω κάθε Κυριακή οι Χριστιανοί
πηγαίνουν να κοινωνήσουν, τρώγοντας κάτι το οποίο απλώς θα ονομάζουν σώμα
και αίμα Του. Στο Μυστικό Δείπνο ο Χριστός εγκαινιάζει έναν ολόκληρο τρόπο και μια αντίληψη ζωής. Μια νέα κοσμοθεωρία,
η οποία δεν είναι κάτι για να το πιστεύουμε και να το σκεφτόμαστε, αλλά
κάτι για να το ζούμε.
Η Θεία Κοινωνία είναι το αποκορύφωμα αυτής της ζωής.
Είναι το σύμβολο εκείνο το μυστηριακό, με το οποίο ζούμε ταυτόχρονα
στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Θυμόμαστε όλα τα γεγονότα της
Θείας οικονομίας, αυτά που μνημονεύουμε την Μ. Εβδομάδα. Θυμόμαστε
τα έσχατα, ότι δηλαδή θα γίνει Δευτέρα Παρουσία, και για όσους πιστέψανε
στον Ιησού Χριστό αλλά και για όσους ανθρώπους έζησαν επ' αγαθό πανταχού
της γης θα υπάρχει μακαριότητα.
Τι νόημα έχει άραγε η Θεία Κοινωνία χωρίς εκκλησιαστική
ζωή, χωρίς Ευαγγέλιο; Τι νόημα έχει να συμμετέχουμε στην Θεία Ευχαριστία, αν την ζωή μας την χαρακηρίζει η αχαριστία, η γκρίνια, η οργή και η κατάκριση;Έχουμε φτάσει σε τόσο μεγάλη έκπτωση οι Νεοέλληνες,
που πολλοί από εμάς έχουμε την ψευδαίσθηση, ότι αν πάμε 1-2 φορές
τον χρόνο και κοινωνήσουμε κάτι γίνεται. Κι άλλοι από εμάς παρ'ότι πηγαίνουμε
κάθε βδομάδα στην εκκλησία, δεν ζούμε χριστιανικά κι έχουμε οι καημένοι την
εντύπωση ότι αυτό είναι ορθόδοξη ζωή κι ότι αυτό ζήτησε
ο Χριστός από εμάς. Ετούτο είναι πλάνη. Και είναι πλάνη μεγάλη, γιατί εκκλησιασμός χωρίς Ζωή είναι τύπος. Θεία κοινωνία χωρίς Χριστό είναι
παραμύθι.
Αύριο το πρωί και το Μ. Σάββατο και τα Χριστούγεννα και
τον Δεκαπενταύγουστο πολλοί από εμάς πηγαίνουμε να κοινωνήσουμε,
ενώ κατά τ' άλλα η ζωή μας είναι ίδια με των υπόλοιπων ανθρώπων που
δεν είναι χριστιανοί. Κι έχουμε την ψευδαίσθηση ότι επειδή θα μεταλάβουμε
κάτι θα γίνει. Όμως εκείνο που πετυχαίνουμε απλώς είναι, είτε μια συναισθηματική
σχέση με το μυστήριο, είτε αν το δούμε λιγάκι πιο αυστηρά, αναξίως
κοινωνούμε, όπως λέει ο απόστολος Παύλος.
Κατά το Μυστικό Δείπνο ο Χριστός κηρύσσει μια ολόκληρη
αντίληψη ζωής. Ή πιο σωστά την ανακεφαλαιώνει γιατί την έχει κηρύξει
επί τρία χρόνια. Μην ξεχνάτε ότι στο Μυστικό Δείπνο λέει στους μαθητές
Του επιγραμματικά
ό,τι τους είχε πει και πριν, τους προαναγγέλλει όλα τα γεγονότα της Θείας
οικονομίας και τους ζητάει να τους πλύνει τα πόδια. Για να τους θυμίσει
ότι από εδώ και πέρα θα πρέπει εκείνοι και να πορευτούν στο ίδιο πάθος
που κι Εκείνος θα πορευτεί και να κάνουν ό,τι έκανε ο Ίδιος, να κηρύξουν την Όντως Ζωή.
Αλλά τους θυμίζει ότι η αποστολή των χριστιανών στον κόσμο είναι η διακονία
των άλλων κι όχι η αυτοδικαίωση και ο φανατισμός. Συνεπώς, Θεία Κοινωνία
χωρίς ζωή χριστιανική, είναι ότι κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας απλώς.
Ας το θυμόμαστε αυτό και σήμερα και αύριο και όλη την
χρονιά. Και ας σκύψουμε με προσοχή πάνω στον λόγο του Θεού, στο ευαγγέλιο.
Για να δούμε τι θέλει από εμάς ο Χριστός. Πολλοί από εμάς ίσως βρισκόμαστε
σε περίοδο δυσκολίας. Άλλοι, οι νεότεροι αναζητούν τα ίχνη τους
στην ζωή. Άλλοι, μεγαλύτεροι μπορεί να βρίσκονται βυθισμένοι στην
ρουτίνα ή σε προβλήματα. Σε όποια κατάσταση και να είμαστε, σε όποια
ηλικία και να είμαστε, σε όποια δυσκολία και να είμαστε, Εκείνος μας
περιμένει.
Γιατί ο Χριστός είναι ο Θεός της αγάπης. Δεν τιμωρεί,
δεν κολάζει κανένα. Μόνο περιμένει. Μόνο αγαπάει. Μόνο ζητάει.
Το ζήτημα είναι πότε εμείς θα αφυπνιστούμε για να ξεφύγουμε από την
θλίψη μας, την μιζέρια μας, την στενοχώρια μας, τον ψυχαναγκασμό μας,
την κακία μας, την μισαλλοδοξία μας και να Τον αναζητήσουμε στη ζωή
μας. Ο Χριστός δεν είναι μια απρόσωπη δύναμη. Είναι ο Θεός που ενανθρώπισε,
μας μίλησε κι ως πρόσωπο πρέπει να Τον αναζητούμε στην ζωή μας.
Τι νόημα έχει να κοινωνούμε αν δεν επικοινωνούμε μαζί
Του; Τι νόημα έχει να κοινωνούμε αν δεν Τον αναζητούμε κάθε μέρα; Όχι
ως αποκούμπι, αλλά ως πατέρα, ως αδερφό, ως φίλο, ως στήριγμα και δύναμη.
Τι νόημα έχει τελικά να εκκλησιαζόμαστε αν δεν κάνουμε την ζωή Του
ζωή μας; Επαναλαμβάνω όμως: όσο κι αν σφάλλαμε μας περιμένει. Εβδομηκοντάκις
επτά να πέφτουμε, μας ζητάει να σηκωθούμε. Όπως έλεγε και σ' όλα αυτά
τα πρόσωπα μέσα στο Ευαγγέλιο. Μπορεί να αμαρτάνανε συνεχώς αλλά τους
έλεγε "σήκω και προχώρα". Να προσέχουμε ένα πράγμα μόνο.
Να μην γίνουμε Φαρισαίοι και Ιούδες και να Τον προδίδουμε. Ή να παριστάνουμε
τους σωσμένους κι έτσι να είμαστε μακριά από το νυμφώνα Του.
Έτσι λοιπόν,
καθώς ξημερώνει το αποκορύφωμα της Μ. Εβδομάδος, το Πάθος που οδηγεί
στην Ανάσταση, ας στοχαστούμε, ας προσευχηθούμε, ας χαμογελάσουμε,
ας συγχωρήσουμε τον εαυτό μας πρώτ' απ' όλα και μετά τους άλλους κι
ας αποζητήσουμε τον Χριστό στην ζωή μας περισσότερο. Ακόμη περισσότερο.
Γιατί επειδή ζούμε σε δύσκολες εποχές έχουμε το προνόμιο να βλέπουμε
περισσότερο την ματαιότητα του βίου μας και να Τον αναζητάμε πιο πολύ
στην ζωή μας. Αμήν.
Απομαγνητοφώνηση: Αναστασία Χ.